ثبت اختراع یک دستگاه چشمی پیشرو که می تواند خونگیری از انگشت را به خاطرات بسپارد

15اکتبر 2019 - پس از اعطای حق ثبت اختراع به دستگاهی که از طریق چشم می تواند سطح قند خون را اندازه گیری کند، این دستگاه یک قدم به عرضه به عموم نزدیک تر شد.

ایده ی ساخت این محصول پیشگام که در حال حاضر به عنوان گلوكومتر نوری یا optical glucometer شناخته می شود، توسط پروفسور Bill Baker پس از این که ابتلایش به دیابت نوع 2 در سال 2003 محرز شد، شکل گرفت.

این فیزیکدان نظری، از دانشگاه Furmin در کارولینای جنوبی، به سرعت از آزمایش قند خون با سوراخ کردن انگشت خسته شد و تصمیم گرفت از مهارت های خود برای یافتن روشی کم تهاجمی برای بررسی سطح قند خون استفاده کند.

پروفسور Baker گفت: من متوجه شدم که بعد از صرف غذا، بینایی من تار می شود، و با خود فکر کردم که " منشأ آن چیست؟"

در آن زمان، یکی از دوستان چشم پزشک توضیح داد که عدسی های چشم نسبت به تغییرات سطح قند خون واکنش نشان می دهند، همین اطلاعات باعث شد که پروفسور بیکر به چگونگی استفاده از این تغییرات برای کمک به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 فکر کند.

وی برای اکتشاف گزینه های بیشتر، از پروفسور Paige Ouzts، فیزیکدان لیزر مادون قرمز از دانشگاه Lander کمک گرفت.

پروفسور Ouzts گفت: هنگامی که ما برای اولین بار شروع به کار کردیم، می خواستیم بدانیم که آیا راه دیگری برای اندازه گیری قند خون وجود دارد؟ با گذشت زمان به این مسئله فکر کردیم، که از آنجایی که بدن ما یک ساطع کننده ی نور مادون قرمز است، چرا از فناوری مادون قرمز و سنسورهای مادون قرمز برای این کار استفاده نکنیم؟

هم کاری آنها منجر به اختراع دستگاهی شد که از حسگرهای مادون قرمز برای گرفتن تصویر از چشم استفاده می کند.

پروفسور بیکر با بیان جزئیات بیشتر در مورد عملکرد آن، گفت: شما در طول موج های مناسب یک تصویر از چشم تهیه می کنید، که می تواند برای تعیین غلظت واقعی گلوکز در مایعات موجود در چشم شما استفاده شود، این دستگاه در تعیین سطح قند خون به اندازه یک گلوکومتر خوب کار می کند.

با سالها آزمایش این فن آوری بر روی پروفسور بیکر و اندازه گیری سطح قند خون او، آنها تصمیم گرفتند که این دستگاه را بالاخره برای مرحله بعدی آماده کنند و از دانشگاه فارمین درخواست کمک کردند. به پرفسور Baker و Ouzts نخستین حق اختراع متعلق به Furman در تاریخ تقریباً 200 ساله ی این دانشگاه داده شد که می تواند انقلابی در نحوه ی مدیریت افراد دیابتی ایجاد کند.

قبل از عرضه ی این دستگاه برای استفاده ی عموم، این محصول با چالش های بیشتری روبرو خواهد شد. برای اطمینان از ایمنی و صحت آن، قبل از تأیید توسط نهادهای نظارتی، باید آزمایشاتی بر روی این دستگاه انجام شود.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/oct/patent-granted-to-pioneering-eye-device-that-could-eliminate-finger-pricking-96602209.html